Fieseler Fi56C Storch  1/48
Fieseler Fi56C Storch  1/48 Fieseler Fi56C Storch  1/48 Fieseler Fi56C Storch  1/48 Fieseler Fi56C Storch  1/48 Fieseler Fi56C Storch  1/48

Fieseler Fi56C Storch 1/48

Tuotenumero TAM61100

"Haikara"

38,00 €
Sisältää alv. 24 %
Saatavuus Varastossa

Erinomaisen hieno 1/48 -mittakaavan pienoismalli kuuluisasta lentokoneesta. Mukana siirtokuvat niin sotamarsalkka Rommelin käyttämälle koneelle kuin myös Storchille jolla Il Duce lennätettiin pois Gran Sassosta onnistuneen pelastusoperaation jälkeen. Sekä kolmelle muulle yksilölle. Pakkauksessa mukana myös Rommel -figuuri ja paljon vaihtoehtoisia osia. 

Fieseler Fi 156 Storch (Haikara) oli Gerhard Fieselerin johtaman suunnitteluryhmän suunnittelema saksalainen, kaksi- tai kolmipaikkainen, yksimoottorinen ja ylätasoinen yhteyslentokone. Konetyyppiä valmistettiin toisen maailmansodan aikana yli 2 800 kappaletta.

Koneen ensilento tapahtui 24. huhtikuuta 1936. Koneen tuotanto alkoi Fi 156 A-1 -mallilla, joka 1939 korvautui Fi 156 C -mallilla, jossa oli ohjaamon takaikkunaan kiinnitetty konekivääri. Koneesta valmistettiin myös pölysuodattimilla varustettua ”tropiikki” (Trop) -versiota Saksan Afrikan-joukkojen käyttöön. Eräs tuotantoversio oli ambulanssimalli, jossa oli tila paareille.

Storchin tuotanto aloitettiin Fieseler Werken tehtaalla Kasselissa, mutta koska tehdas tarvittiin hävittäjien valmistukseen, Storchin tuotanto siirrettiin lokakuussa 1943 Saksan miehittämien maiden alueelle: Ranskaan Morane-Saulnierin tehtaalle Puteauxiin sekä Böömin ja Moravian protektoraattiin eli Tšekkoslovakiaan.

Morane-Saunierin tehtaalla konetta oli valmistettu jo huhtikuusta 1942 lähtien. Tšekkoslovakiassa Leichtbau Budweis rakensi 1943–1944 73 Storchia, minkä jälkeen tuotanto siirtyi Benes-Mrazin tehtaalle Chozeniin, joka valmisti 64 konetta.

Koneita valmistettiin Luftwaffelle vuosina 1937–1945 2 871 kappaletta. Storchia valmistettiin lisenssillä myös Romaniassa ICARin tehtaalla, joka tuotti 80 kappaletta Fi 156C-3 -mallia vuodesta 1943. Lisenssi myytiin myös Japaniin.

Toisen maailmansodan jälkeen koneiden rakentaminen jatkui Ranskassa nimellä Morane-Saulnier MS.500 Criquet ja Tšekkoslovakiassa nimellä Mraz K-65 Cap.

Storch sai kuuluisuutta muun muassa saksalaisten Otto Skorzenyn johtamien  laskuvarjojääkärien operaatiossa, jossa Liittoutuneiden vangitsema Benito Mussolini vapautettiin Campo Imperatore -vuoristohotellista Gran Sassosta Italiassa 12. syyskuuta 1943. Lyhyen lasku- ja nousukiitonsa (laskuun riitti 20 metrin ja nousuun 65 metrin kiitotie) turvin Storch kykeni laskeutumaan hotellin lähistölle noutaessaan Mussolinin.


Arvostelut 0 arvostelua