Kawanishi NIK2-j Shiden Early Type  1/72
Kawanishi NIK2-j Shiden Early Type  1/72 Kawanishi NIK2-j Shiden Early Type  1/72
Aoshima

Kawanishi NIK2-j Shiden Early Type 1/72

Tuotenumero AOS06602

"George"

19,00 €
Sisältää alv. 24 %
Saatavuus Varastossa

Kawanishi N1K Shiden (suom. sinipunainen salama liittoutuneiden koodinimi George) oli Kawanishin suunnittelema sekä valmistama hävittäjälentokone toisessa maailmansodassa. Keskitaso N1K1-J Shidenin protyyppi valmistui 1942 ja otettiin palveluskäyttöön vuonna 1943. Myöhemmässä N1K2-J Shiden Kaissa rakenne oli muutettu alatasoksi. Sen prototyyppi valmistui 1943 ja tuli palveluskäyttöön helmikuussa 1945.

Suoritusarvoiltaan N1K1-J pärjäsi jotenkuten Grumman F6F Hellcat -tukialushävittäjälle ja raskaalle yötoimintahävittäjälle Northrop P-61 Black Widow. Koneen aseistuksena oli neljä 20 mm tyypin 99 tykkiä tasoihin asennettuina ja kaksi 7,7 mm konekivääriä. Huippunopeus oli 580 km/h ja lakikorkeus 10 600 metriä.[2]

Saburō Sakai ei arvostanut tyyppiä lainkaan. Hän katsoi koneen menestyneen siksi, että arvostetusta taustasta tullut lentäjä Minoru Genda ylisti vuolaasti tyyppiä, vaikka se oli Sakain mielestä ”toisen luokan romuläjä, jonka oli koonnut kolmannen luokan valmistaja ja joka vaati ensimmäisen luokan lentäjän toimiakseen.” Muut teeskentelivät pitävänsä koneesta Gendan aseman vuoksi, vaikka hän oli lentotaidoltaan heikko. Shidenissä oli paljon lastentauteja: Kawanishi oli tunnettu vesikoneiden valmistajana, ja Shiden oli alun perin kehitetty N1K Kyōfu ("Rex") -vesikoneesta, mutta Kawanishilla oli vähän kokemusta maatoimintakoneista. Koneen laskuteline oli heikko, ja Nakajima Homare -moottorissa oli paljon vikoja. Japanin laivaston ilmavoimat menetti enemmän Shideneitä onnettomuuksissa kuin amerikkalaisten alasampumina.

Osaavissa käsissä nopea ja hyvin aseistettu Shiden oli kuitenkin erittäin toimiva lentokone, mutta sen lento-ominaisuudet olivat arvaamattomat. Keskitasoisen koneen painopiste oli hyvin korkealla, ja koneessa oli elohopeatoimiset kaartolaipat, jotka avautuivat kun kaarto oli riittävän tiukka. Kokenut lentäjä saattoi käyttää tätä ilmataistelussa edukseen. Kokemattomalle lentäjälle Shiden oli erittäin vaarallinen lentää, ja tappiot onnettomuuksissa olivat suuret.

Kaikkien Kawanishi N1K -versioiden yhteenlaskettu valmistusmäärä oli 1 435 konetta.


(C) Wikipedia

Arvostelut 0 arvostelua